گفت‌وگو با ابوالفضل حاجی‌زاده، دانش‌آموزی که در آزمون تیزهوشان قبول شد ""


خودت را به طور کامل معرفي کن.
من ابوالفضل حاجي‌زاده، در مقطع اول متوسطه و ساکن تهران هستم. سال گذشته با نمره خیلی عالی ابتدايي را در مدرسه‌ي شهداي مرصاد پشت سر گذاشتم. در حال حاضر با کمک معلمين ، در مدرسه‌ي تيزهوشان علامه‌ حلي(1) مشغول تحصيل هستم.


چه احساسي داشتي وقتي قبول شدي؟
احساس خوشحالي از اين‌که زحماتم به نتيجه رسيد و به هدفم رسيدم و تمام خستگي از تنم بيرون رفت.

فکر مي‌کني امسال چه کاري انجام دادي که باعث شد در آزمون تيزهوشان قبول شوي؟
1- در کلاس درس با دقت به مطالب گفته‌شده از سوي معلم گوش مي‌دادم و عمل مي‌کردم.
2- برنامه‌ريزي مناسبي براي مطالعه‌ي خودم تنظيم کردم.
3- به طور کامل، به توصيه‌هاي مشاورم عمل مي‌کردم .

امسال که رفتي اول اول متوسطه، دلت براي مدرسه و دوستان دوره‌ي دبستانت تنگ نمي‌شود؟
بله؛ دوست دارم هر جا که هستند موفق باشند و تلاش در درس خواندن را فراموش نکنند.


کدام‌يک از معلماني که تا کنون داشته‌اي، تأثير زيادي روي تو داشته است؟
آقاي مهندس طهرانی، معلم سال گذشته‌ام که هم از لحاظ تحصيلي و هم از لحاظ اخلاقي و هم دادن اعتمادبه‌‌نفس به من کمک زيادي کردند؛ هم‌چنين معلم چهارم دبستان، خانم کاشاني در مدرسه‌ي رسالت.

درس خواندن را چه‌قدر دوست داري؟
خيلي زياد. به دليل اين‌که اطلاعاتم را بالا مي‌برد و تحليل مسائل و واقعيت را برايم آسان‌تر مي‌کند.

کدام‌يک از درس‌ها را بيش‌تر دوست داري؟
رياضي. حل کردن مسائل و تحليل آن‌ها و به نتيجه رسيدن، برايم لذت‌بخش است.

الآن روزي چند ساعت درس مي‌خواني؟
روزي 5 ساعت و در روزهاي جمعه حدود ۷ ساعت.

چه عامل و انگيزه‌اي باعث درس خواندن تو بوده است؟
موفقيت در آينده و مثمر ثمر بودن در جامعه.

آيا درس هر روز را همان روز مي‌خواني؟
اکثر مواقع بعد از مدرسه و بعد از تدريس معلم، دوباره آن را مطالعه مي‌کنم تا در حافظه‌ام باقي بماند و سريع فراموش نشود.

در خانه چه کسي پيگير آموزشي توست؟
پدر و مادرم هر دو؛ ولي بيش‌تر مادرم چون خانه‌دار است و شاغل نيست و بيش‌تر وقت خود را صرف تربيت فرزندان خود مي‌کند.

پدر و مادرت چه‌طور به تو کمک مي‌کنند؟
1- فراهم آوردن محيط آرام براي مطالعه
2- فراهم آوردن امکانات آموزشي مناسب از جمله کامپيوتر، کتاب کمک‌درسي و ساير لوازم آموزشي
3- کمک در تنظيم وقت و برنامه‌ريزي
4- کمک به حل مسائل و ارائه‌ي راهنمايي لازم

تا الآن در مسابقات خاصي بوده که برنده شده باشي؟
مسابقه‌ي دو و دوچرخه‌سواري فرزندان کارکنان شرکت نفت که در آن‌ها اول شدم.

دوست داري در آينده چه‌کاره شوي؟
دوست دارم در آينده رئيس پژوهشگاه وزارت نفت شوم.


براي پدرها و مادرها

هوشنگ حاجي‌زاده، پدر ابوالفضل کارشناس ارشد مديريت است. او با ابوالفضل آمده بود و حرف‌هاي خوبي براي گفتن داشت که مي‌تواند به پدرها و مادرها کمک کند. از آقاي حاجي‌زاده دو سؤال پرسيديم.
به نظر شما دانش‌آموزان براي قبولي در آزمون‌هاي تيزهوشان بايد چه برنامه‌اي داشته باشند و چگونه درس بخوانند؟
1- انجام برنامه‌ريزي مناسب براي استفاده‌ي مناسب از وقت و نظم دادن مناسب به مطالعات خود
2- فراهم کردن محيط مناسب براي مطالعه و داشتن انضباط و گوش دادن به معلم‌ها و خانواده‌ي خود
3- مطالعه کردن و داشتن تفريحات سالم، هر کدام به وقت خودش
4- شرکت در آزمون‌هاي آزمایشی براي آشنايي با سؤالات تستي و کاهش استرس
5- دانستن اين نکته که «دانستن بهتر از ندانستن است».

به نظر شما اوليا چه نقشي مي‌توانند در موفقيت دانش‌آموزان در آزمون‌هاي تيزهوشان داشته باشند؟
1- داشتن رابطه‌ي دوستانه با فرزندان
2- فراهم کردن محيط مناسب براي مطالعه‌ي فرزندان
3- فراهم کردن لوازم مناسب آموزشي و کمک‌درسي براي آنان
4- داشتن نقش اساسي در برنامه‌ريزي و مطالعه‌ي آن‌ها
5- پيگيري مطالعه و تمام اقدامات آن‌ها و رفع مشکلات و نيز فراهم کردن تسهيلات لازم براي آن‌ها
6- از هزينه کردن براي فرزندان خصوصاً مسايل آموزشي آن‌ها کوتاهي نکنند؛ چون اين، هزينه کردن نيست بلکه سرمايه‌گذاري است.
7- در شناخت محيط‌هاي آموزشي مناسب اقدام کرده و از تجربيات آن‌ها در امر آموزش استفاده کنند و نيز در تمام برنامه‌هاي آنان شرکت کنند.
8- از طريق حمايت و حضور در آزمون‌هاي آزمایشی ، استرس فرزندان را از آزمون‌هاي تيزهوشان کاهش دهند.
9- رابطه‌ي مداوم و مستمر با مدرسه و محيط‌هاي آموزشي داشته باشند.
لینک ورود به صفحه ثبت نام آزمون تیزهوشان : https://www.khabarino.com/ثبت-نام-آزمون-تیزهوشان-99-1400/